IPG Kampus Bahasa Melayu, JPIPK
CADANGAN KANDUNGAN :
PROPOSAL LAPORAN PENYELIDIKAN TINDAKAN 1
Dr.Rosinah bt. Edinin
CADANGAN KANDUNGAN :
PROPOSAL LAPORAN PENYELIDIKAN TINDAKAN 1
Dr.Rosinah bt. Edinin
PANDUAN FORMAT PENULISAN KERTAS CADANGAN PENYELIDIKAN TINDAKAN >
Nama penyelidik
Nama institusi
Isi kandungan
PENDAHULUAN
FOKUS KAJIAN/ ISU KEPRIHATINAN
OBJEKTIF KAJIAN/ SOALAN KAJIAN
TINJAUAN LITERATUR
KUMPULAN SASARAN
PELAKSANAAN KAJIAN
PERANCANGAN PELAKSANAAN TINDAKAN
SENARAI RUJUKAN
LAMPIRAN
PENDAHULUAN
a. Refleksi pengajaran dan pembelajaran lalu
Menerangkan masalah yang dihadapi dalam pengajaran.
Biasanya, penulisan menggunakan perkataan ‘saya’.
Refleksi melalui pemerhatian, temu bual, analisis dokumen dijalankan untuk menjelaskan masalah yang dihadapi.
Refleksi kepada :
◦ Diri sendiri, Kanak-kanak, Persekitaran
◦ Kawan-kawan, isi kandungan, ABM
◦ Pendekatan P & P: strategi, teknik, kaedah,aktiviti
Nyatakan masalah sebenar/pokok setelah membuat refleksi (tapi belum menjalankan kajian saintifik-penyelidikan)
FOKUS KAJIAN/ ISU KEPRIHATINAN
a. Isu keprihatinan/ Fokus Kajian
Kenal pasti dan nyatakan isu / masalah sebenar.
Menghuraikan isu/ masalah berkenaan.
Rumuskan masalah yang telah di kenal pasti – senaraikan.
b. Tinjauan masalah
Tujuannya ialah supaya masalah yang di kenal pasti dapat dibuktikan melalui kaedah saintifik (penyelidikan – alat kajian- analisis).
Nyatakan alat-alat kajian yang digunakan untuk mengenal pasti isu/ masalah.
Paparkan alat-alat kajian ( i,ii, iii,iv) berkenaan
Terangkan sebab menggunakan alat-alat kajian ( i,ii, iii,iv) berkenaan
Terangkan bagaimana menggunakan alat-alat kajian berkenaan iaitu terangkan cara pelaksanaannya sehingga mendapat data yang diperlukan (langkah-langkah)
c. Analisis masalah
Menerangkan setiap satu cara menganalisis alat-alat kajian berkenaan ( i,ii, iii,iv)
Nyatakan setiap satu hasil analisis/ dapatan yang diperoleh
Buat kesimpulan setiap satu hasil/dapatan kajian (Rujuk balik kepada fokus kajian/ isu keprihatinan). Pastikan dapatan/hasil menerangkan isu/masalah yang dinyatakan.
Buat refleksi ke atas kesimpulan yang diperoleh (kesemua hasil)- Rumusan penyelidik.
OBJEKTIF KAJIAN/ SOALAN KAJIAN
Tentukan objektif umum kajian ( seperti tujuan kajian)
Tentukan objektif khusus kajian (seperti objektif kajian)
Kedua-dua merujuk kepada masalah/ isu yang telah dikenal pasti dan telah dibuktikan dengan kaedah saintifik/ alat kajian.
Objektif hendaklah berkaitan dengan tindakan/intervensi (strategi, kaedah, teknik, pendekatan,aktiviti, program)
Objektif hendaklah boleh diukur dengan menggunakan alat-alat kajian yang dipilih (Lihat alat kajian yang digunakan).
Gunakan perkataan –peningkatan, perkembangan, mengubah sikap pelajar, menghasilkan penulisan..
KUMPULAN SASARAN
Memerihalkan ciri-ciri responden secara terperinci semua perkara berikut: bilangan, jantina, nama kelas/jawatan, prestasi akademik, ciri-ciri unik yang lain.
PELAKSANAAN KAJIAN
1. Perancangan langkah-langkah tindakan
2. Perancangan cara mengumpul data
3. Perancangan cara menganalisis data
Perancangan langkah-langkah tindakan
Menyatakan pendekatan/ program/ aktiviti/kaedah/ teknik yang digunakan.
Terangkan cara pelaksanaan setiap satu secara terperinci.
Terangkan secara berperingkat-peringkat/ langkah-langkah /proses menjalankan aktiviti/ kaedah/teknik berkenaan.
Nyatakan bahan/ alat/ BBB/BBM yang digunakan ketika melaksanakan tindakan/ intervensi.
Perancangan cara mengumpul data
Menyatakan alat-alat kajian ( i,ii, iii,iv) yang digunakan.
Menerangkan setiap satu cara mengumpul data-data kajian berkenaan ( i,ii, iii,iv).
Lebih baik- alat kajian yang digunakan lebih daripada 1 supaya boleh membuat ‘triangulasi’.
Terangkan bagaimana setiap satu alat kajian digunakan untuk mendapatkan data.
Jangan lupa rujuk semula objektif kajian dan masalah kajian
Perancangan cara menganalisis data
Menerangkan setiap satu cara menganalisis alat kajian berkenaan ( i,ii, iii,iv).
(Terangkan bagaimana menganalisis dan menggunakan kaedah apa).
*Nyatakan setiap satu hasil analisis/ dapatan yang diperoleh – pemerhatian, analisis dokumen, temu bual, soal selidik dll.
*Buat kesimpulan setiap satu dapatan kajian (Rujuk balik kepada fokus kajian/ isu keprihatinan).
*Buat refleksi ke atas kesimpulan yang diperoleh (kesemua hasil) – Rumusan penyelidik.
*Tidak perlu ada dalam proposal penyelidikan.
PERANCANGAN PELAKSANAAN TINDAKAN
a. JADUAL PELAKSANAAN KT
Paparkan jadual pelaksanaan menjalankan penyelidikan tindakan.
i. Jadual (Bil, aktiviti, tarikh)
ii. Mengenal pasti masalah dan pengumpulan data tinjauan awal – 5 hari
iii. Menentukan Objektif/ soalan kajian – 1 hari
iv. Merancang tindakan – 3 hari
v. Melaksanakan tindakan – 8 hari
vi. Menganalisis tindakan – 2 hari
vii. Membuat refleksi – 1 hari
viii. Menulis laporan kajian – 10 hari
ix. Pembentangan dapatan kajian – 2 hari
b. KOS KAJIAN
Sediakan dalam bentuk jadual:
◦ Bil. ,Harga se unit, Bilangan unit, Jumlah harga,Jumlah keseluruhan
Pengangkutan (Jika perlu)
Senaraikan semua bahan yang di gunakan dalam kajian.
TINJAUAN LITERATUR
Menerangkan konsep yang digunakan, teori, model, program yang berkaitan dengan soalan-soalan/ objektif kajian
Menghuraikan kajian lepas yang berkaitan dengan soalan/ objektif kajian
Nyatakan : nama penulis, tahun, tempat kajian, bentuk kajian, sampel kajian, alat kajian, kaedah analisis dan dapatan kajian
Senaraikan sekurang-kurangnya 5 kajian lepas yang berkaitan dengan kajian yang dijalankan (tepat)
PENULISAN RUJUKAN
Sila rujuk cara menulis mengikut sistem APA:
◦ Jurnal
◦ Buku
◦ Buku dalam buku
◦ Topik dalam buku
◦ ERIC document
◦ Jurnal online
◦ Online/ Web site/page
◦ Tesis
◦ Report
◦ Seminar/ prosiding
PENENTUAN TAJUK
Dihasilkan daripada masalah/ isu yang dihadapi.
Maksimum dalam 12 perkataan sebaik-baiknya.
Contoh : Meningkatkan kemahiran membina ayat mudah di dalam penulisan Bahasa Inggeris menggunakan “little book technique”.
Meningkatkan ....... Di dalam ....(Nyatakan pendekatan/ aktiviti/ program dll).
1 comment:
Alhamdulillah... syukur Allah permudahkan. Syukran di atas segala panduan.
Post a Comment