Pelajar-pelajar boleh merujuk Rancangan Pengajaran dan Pembelajaran Kursus Penyelidikan Tindakan bagi memudahkan perjalanan pelaksanaan intervensi dan penulisan laporan serta persediaan Seminar Penyelidikan Tindakan 2015.
RANCANGAN
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN SEMESTER
KURIKULUM
SEMESTER 2 TAHUN 4 (2015)
Kursus :
Penyelidikan Tindakan II - Bahasa Melayu
Pendidikan Rendah
(Pelaksanaan dan Pelaporan)
Kod Kursus :
BMM 3153
Kredit :
3(3+0)
= 90 jam Amali
Mod
Penyampaian : Bimbingan dan penyeliaan
Kaedah/Jenis pentaksiran : Kerja Kursus: 100% (Laporan 70%; Pembentangan
30%)
Objektif Pembelajaran:
1. Menghasilkan
satu laporan penulisan PT yang
lengkap, sahih dan memenuhi ciri-ciri penulisan ilmiah.
2. Menganjur dan
menguruskan pelaksanaan Seminar PT
Bahasa Melayu peringkat IPG masing-masing.
3. Membentangkan kertas kerja hasil PT
dalam Seminar PT Bahasa Melayu.
4. Mendokumen dan
menerbit kertas PT dalam dalam satu jurnal
atau prosiding.
Minggu/ Tarikh
|
Topik/Tajuk
|
Jam Interaksi
(Seminggu)
|
Catatan
|
M 1
22-26
JUN 2015
|
Melaksanakan penyelidikan
tindakan di sekolah dan menulis draf laporan
|
6JAM
|
Perbincangan dan bimbingan
|
M 2
29 JUN- 3 JULAI 2015
|
Melaksanakan penyelidikan
tindakan di sekolah dan menulis draf laporan
o
Pelaksanaan
pelan tindakan
o
Pengumpulan
data
|
6JAM
|
Perbincangan dan bimbingan
|
M3
6-10 JULAI 2015
|
Melaksanakan penyelidikan
tindakan di sekolah dan menulis draf laporan
o
Analisis
data
o
Huraian
data
|
6JAM
|
Perbincangan dan bimbingan
|
M4
13-17 JULAI 15
|
Melaksanakan penyelidikan
tindakan di sekolah dan menulis draf laporan
o
Membuat
kesimpulan
o
Refleksi
dan implikasi
|
6JAM
|
Perbincangan dan bimbingan
17-18/1/2015: Cuti Hari Raya
|
M5
20-24 JULAI 15
|
Melaksanakan penyelidikan
tindakan di sekolah dan menulis draf laporan
o
Pelan
bagi tindakan susulan
o
Sumber rujukan:
American Psychological Association (APA)
|
6JAM
|
Perbincangan dan bimbingan
|
M6
27-31 JULAI 15
|
Menyiapkan laporan
penyelidikan tindakan
o
Baca
draf laporan
o
Kaji
semula draf
o
Murni /edit
draf
o
Baca
semula (proof-read) draf
o
Laporan
akhir
|
6JAM
|
Perbincangan dan bimbingan
|
M 7
3-7 OGOS 15
|
Organisasi seminar penyelidikan tindakan
o
Tema seminar
o
Jawatankuasa seminar
o
Tempat seminar
o
Kos seminar
o
Publisiti
o
Memilih
dan mengedit kertas penyelidikan tindakan.
|
12JAM
|
Dengan bimbingan
pensyarah penyelia
|
M 8
10-14 OGOS 15
|
Organisasi seminar
penyelidikan tindakan
o
Memilih
dan mengedit kertas penyelidikan tindakan.
|
12JAM
|
Dengan bimbingan
pensyarah penyelia
|
M 9
17-21 OGOS 2015
|
Organisasi seminar
penyelidikan tindakan
o
Merancang
persembahan kertas penyelidikan tindakan dalam seminar.
|
6JAM
|
Dengan bimbingan
pensyarah penyelia
(HANTAR LAPORAN)
|
M 10
24-28 OGOS 2015
|
Seminar Penyelidikan Tindakan
o Persembahan kertas penyelidikan
tindakan dalam seminar.
|
12JAM
|
PEMBENTANGAN SELARI 8A/8B/8C/8D/8E
(27 & 28hb Ogos)
|
M11
31 OGOS- 4 SEPT
2015
|
Dokumentasi dan prosedur penerbitan kertas
penyelidikan tindakan
o
Kumpul semua
kertas penyelidikan tindakan
o Murnikan semua kertas
penyelidikan tindakan berdasarkan
maklum balas membina daripada seminar
|
12JAM
|
Dengan bimbingan
pensyarah penyelia
31/8/2015: Cuti Hari
Kebangsaan
|
M 12
7-11 SEPT 2015
|
ULANGKAJI
|
||
M 13
14-18 SEPT 2015
|
PEPERIKSAAN
|
||
M 14
21-25 SEPT 2015
|
CUTI PERTENGAHAN
SEMESTER 2
|
||
M 15- 18
28 SEPT- 23 OKT
2015
|
INTERNSHIP
|
||
M 19-22
16 OKT-20 NOV 2015
|
PELAJAR TERUS BERADA DI SEKOLAH
|
||
Jumlah Jam
|
90 jam
|
No comments:
Post a Comment